Joop Zweistra hoofd Beleid, Control en Organisatieontwikkeling, tevens plaatsvervangend directeur bij Personeel en Organisatie bij BZK

Joop Zweistra wordt met ingang van 1 september 2022 hoofd Beleid, Control en Organisatieontwikkeling, tevens plaatsvervangend directeur bij directie Personeel en Organisatie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Joop Zweistra is thans hoofd Beleidscoördinatie en Advies, tevens MT-lid afdeling Bestuur bij de Provincie Zuid-Holland. Daarvoor was hij bureauhoofd Personeel en Organisatie bij de Provincie Zuid-Holland. Joop heeft Bestuurskunde gestudeerd aan de Vrije Universiteit.

De directie P&O ambieert een sleutelrol te spelen die aansluit bij en ondersteunend is aan de BZK-ambities. De directie is een spil in de vraag naar capaciteit en persoonlijke ontwikkeling bij elkaar te brengen. Doel hiervan is richting geven aan de continue organisatieontwikkeling en daarbij management en medewerkers faciliteren om wendbaar, flexibel en duurzaam te werken aan de maatschappelijke opgaven van BZK.

De afdeling Beleid, Control en Organisatieontwikkeling formuleert - binnen rijkskaders - het BZK-P&O-beleid, ontwikkelt beleidsinstrumenten en ziet toe op naleving daarvan. Daarnaast geeft de afdeling richting aan de continue organisatieontwikkeling door de vraag naar capaciteit en persoonlijke ontwikkeling bij elkaar te brengen en daarbij management en medewerkers te faciliteren om wendbaar, flexibel en duurzaam te werken aan de maatschappelijke opgaven van BZK.

Aphrodite Bouchlas, directeur Personeel en Organisatie: "Ik ben heel blij met de komst van Joop Zweistra. Hij heeft ervaring als MT-lid en kan rust en focus brengen in een dynamische omgeving. De kennis en kunde en de strategische blik die Joop meebrengt, komen goed van pas bij de inhoudelijke opgaven waar BCO voor staat. Ik kijk uit naar de samenwerking met hem."

Joop Zweistra: "Wat een mooie uitdaging om vanuit directie P&O samen met de collega’s van BCO bij te dragen aan een toekomstbestendige, flexibele organisatie! Daarbij is het ook belangrijk dat we ons blijven ontwikkelen als moderne werkgever. Ik kijk ernaar uit om de verbinding te maken tussen de vraagstukken van morgen en de acties van vandaag. Vanzelfsprekend is het essentieel dat beleid, uitvoering en bedrijfsvoering steeds samen optrekken."

Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. De werving en selectie voor deze benoeming is gedaan door Bureau ABD en het ministerie van BZK. Vacatures die Bureau ABD faciliteert worden breed bekendgemaakt en iedereen mag solliciteren.