Erik Wekema afdelingshoofd Regie en Kwaliteit bij de Belastingdienst

Erik Wekema is per 1 juli 2023 benoemd tot afdelingshoofd Regie en Kwaliteit bij de directie Centrale Administratieve Processen van het directoraat-generaal Belastingdienst bij het ministerie van Financiën.

Erik Wekema

De directie Centrale Administratieve Processen is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. Denk aan de ontvangst van gegevens over de WOZ-waarde, rente en saldigegevens van banken en het beschikbaar stellen daarvan om een product als de vooringevulde aangifte mogelijk te maken. Daarbij is de missie ´massaal persoonlijk maken´.

Het cluster Inning van de directie Centrale Administratieve Processen zorgt voor het innen en uitbetalen van belastingen en toeslagen. Daarnaast voert het cluster de invordering uit voor toeslaggerechtigden, particulieren en kleine ondernemers. De werkzaamheden zijn te categoriseren in massale transactieprocessen, dienstverlening, administratie en toezicht. Om deze kernactiviteiten goed te kunnen uitvoeren, is er een centraal georganiseerde afdeling binnen het cluster: Regie en Kwaliteit.

Het afdelingshoofd stuurt de ketenregisseurs en teammanagers aan en is verantwoordelijk voor de continuïteit, change en in controle zijn van het inningslandschap. Daarnaast speelt het afdelingshoofd een belangrijke rol in de vernieuwing van de keten Inning & Betalingsverkeer.
Erik Wekema heeft de functie van afdelinghoofd regie en kwaliteit het afgelopen jaar waargenomen. Hij heeft ruime managementervaring binnen de Belastingdienst en Rabobank. Het aansturen en verbeteren van processen vanuit de klant staat bij hem altijd centraal. Zijn stijl van leidinggeven is toegankelijk, coöperatief, resultaat en mensgericht. Daarbij anticipeert hij op ontwikkelingen op lange termijn om de business te verbeteren.

Erik studeerde Beleids- en Organisatiewetenschappen aan de universiteit in Tilburg.

Marc Duvekot, directeur Centrale administratieve processen, cluster Inning: “We zijn erg blij dat Erik zijn inzet voor het cluster Inning kan continueren. Erik brengt naast een enorme drive stevige ervaring op het gebied van IV-voortbrenging en Finance mee die essentieel is voor de afdeling Regie en Kwaliteit.”

Erik Wekema: "Ik ben ontzettend blij dat de samenwerking met de collega's van Inning en Betalingsverkeer en IV Inning gecontinueerd wordt. Het afgelopen jaar heb ik dat als een warm bad ervaren. Als Inning en Betalingsverkeer zijn we volop bezig om de dienstverlening aan burgers en bedrijven verder te digitaliseren en te vernieuwen. Ik ben er trots op dat ik aan deze veranderingen een bijdrage kan leveren."

Deze benoeming op een ABD-functie is tot stand gekomen via een procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. De werving en selectie voor deze benoeming is gedaan door DGABD en de Belastingdienst. De vacature is zoals gebruikelijk opengesteld, hoewel de organisatie al een geschikte kandidaat op het oog had, zoals in de vacaturetekst was vermeld. Na een zorgvuldige procedure, is deze het ook geworden.