Monique Heetebrij afdelingshoofd Informatievoorziening Schenk en Erfbelastingen bij de Belastingdienst

Monique Heetebrij start op 1 januari 2026 als afdelingshoofd Informatievoorziening Schenk en Erfbelastingen binnen de directie Integratie Business Services (IBS) van de directie Informatievoorziening van de Belastingdienst.

De afdeling Schenk & Erf is onderdeel van de directie Integratie Business Services (IBS) en brengt de IV-voorzieningen voort in aansluiting op het primaire proces van de keten Schenk- & Erfbelasting. In de afdeling worden vele applicaties tot werkende oplossingen voortgebracht, geïntegreerd en beheerd. 

Om ook in de toekomst snel en wendbaar te kunnen inspelen op de wensen van de stakeholders, wordt continu geïnvesteerd in de vernieuwing van de producten en worden de werkwijzen zo ingericht dat in de samenwerking met veel partijen de gewenste resultaten worden geleverd. De afdeling is bezig met het uitvoeren van grootschalige aanpassingen in het technologie- en applicatielandschap. Dat gebeurt meerjarig en op een beheerste manier, zodat de processen van de Belastingdienst die worden ondersteund, ongehinderd door kunnen draaien, maar tegelijkertijd worden vernieuwd. Dat geldt ook voor de processen van de DevOps voortbrenging van de systemen. Vanuit de politiek en de businessketens is veel vraag naar de geautomatiseerde ondersteuning voor nieuwe wet- en regelgeving en het vernieuwen van de businessprocessen. Dit vergt veel van de professionals die kennis moeten hebben van zowel complexe (fiscale) businessprocessen als van ICT. Samenwerken in teams en tussen teams van binnen de afdeling en daarbuiten is daarom essentieel. Verschillende disciplines als product owners, (software)architecten, ontwerpers, ontwikkelaars en testers werken daarbij zoveel mogelijk multidisciplinair en kort-cyclisch samen. Medewerkers van de afdeling zijn betrokken bij het proces van de totstandkoming van nieuwe wet- en regelgeving tot en met de implementatie en het beheer van oplossingen voor burgers, bedrijven en de Belastingdienstcollega’s.

Sjoerd van der Zee, directeur Integratie Business Services:

We zijn blij met de benoeming van Monique Heetebrij op deze functie omdat zij met haar ervaring, competenties en persoonlijkheid een welkome versterking is van zowel team IBS als de afdeling Schenk en Erfbelasting.

Monique Heetebrij:

De functie van afdelingshoofd Informatievoorziening Schenk en Erfbelastingen heeft een combinatie in zich waar ik heel enthousiast van word. Niet alleen werken aan een resultaat- en klantgerichte afdeling, maar ook meehelpen om de strategische doelen van de afdeling IBS te realiseren en de samenwerking met andere afdelingen verbeteren. Na zes jaar onderzoeken en adviseren vanuit het Adviescollege ICT-toetsing, is het tijd om zelf weer verantwoordelijkheid te nemen voor een afdeling en het resultaat. Ik vind het enorm inspirerend om vanuit deze functie een bijdrage te mogen leveren aan de vernieuwing van het technologie- en applicatielandschap bij de Belastingdienst.

Monique Heetebrij werkte de afgelopen 6 jaar als onderzoeksmanager bij het Advies College ICT Toetsing. Daarvoor werkte zij 9 jaar bij Reclassering Nederland en was daar als manager verantwoordelijk voor het volledige lifecyclemanagement van de applicaties die door de drie reclasseringsorganisaties (3RO) in Nederland worden gebruikt. Daarvoor werkte Monique 15 jaar bij Sogeti en bekleedde (project)management rollen bij diverse, voornamelijk, financiële instellingen. Monique studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente.

Deze benoeming op een ABD-functie kwam tot stand via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. DGABD verrichtte de werving voor deze benoeming en ondersteunde de Belastingdienst bij de selectie. De vacature is zoals gebruikelijk breed bekend gemaakt, zodat iedereen kon solliciteren.