Mieke Kars directeur Particulieren bij de Belastingdienst

Mieke Kars wordt per 17 november 2025 benoemd als directeur Particulieren bij de Belastingdienst bij het ministerie van Financiën.

Mieke Kars

De directie Particulieren is één van de doelgroepdirecties van de Belastingdienst. Met ruim drieduizend medewerkers is deze directie verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van twaalf miljoen belastingplichtigen. Met als belangrijke missie: het de burger zo makkelijk mogelijk maken om een correcte aangifte te doen.

De directeur Particulieren geeft leiding aan een groot organisatieonderdeel en is tevens plaatsvervangend algemeen directeur. In deze rol richt Mieke zich vooral op de uitvoering en handhaving van belastingwetgeving voor onder andere particuliere belastingplichtigen.

Mieke werkt reeds twee jaar als directeur Particulieren bij de Belastingdienst op waarnemingsbasis. Daarvoor vervulde ze meerdere (leidinggevende) posities binnen het ministerie van Financiën en het ministerie van Binnenlandse Zaken op het gebied van organisatieontwikkeling of stedelijke vraagstukken. Haar publieke carrière is ze begonnen bij de gemeente Zoetermeer, waar ze tussen 2007 en 2014 verschillende leidinggevende posities vervulde binnen onder andere het sociaal domein. Mieke studeerde Bedrijfswetenschappen Strategie & Organisatie aan de Open Universiteit.

Nichalin Martina, directeur Particulieren is zeer content met de benoeming:

Met Mieke krijgen we een ervaren en gedreven directeur die met haar leiderschap, vakmanschap en mensgerichte blik bijdraagt aan de directie Particulieren /Belastingdienst. Haar inzet versterkt onze missie om burgers o.a. betrouwbare, toegankelijke en toekomstgerichte dienstverlening te bieden. Ik kijk uit naar onze verdere samenwerking.

Mieke Kars:

De opgaven voor de Belastingdienst en directie Particulieren zijn voor de komende jaren stevig. De afgelopen periode heb ik ervaren wat de maatschappelijke impact hiervoor is en zie ik grote betrokkenheid bij de medewerkers. Ik ben dan ook heel blij met mijn benoeming zodat ik samen met mijn collega’s en externe partners de samenwerking kan voortzetten om iedere dag onze dienstverlening en uitvoering voor burgers te verbeteren.

Deze benoeming op deze ABD-functie kwam tot stand via de algemene procedure voor functies binnen de Algemene Bestuursdienst. DGABD verrichtte de werving voor deze benoeming en ondersteunde de Belastingdienst bij de selectie. Er hebben meerdere kandidaten gesolliciteerd op deze vacature en is de procedure zorgvuldig en volledig doorlopen. Uiteindelijk is de reeds geschikte kandidaat als beste kandidaat uit de selectie naar voren gekomen.