We leveren kwalitatief hoogwaardig advies met nadrukkelijke aandacht voor de bijbehorende handelingsperspectieven. Een goed advies moet passend zijn en echt werken. Dat doen we in een viertal activiteiten, vanuit diverse rollen en inbreng van specifieke expertise, die zonodig extern wordt opgehaald.
Opdrachten voor ABDTOPConsult betreffen altijd complexe vraagstukken die het departement of de organisatie overstijgen. Meestal zijn dit interbestuurlijke opgaven. Bij interim-opdrachten is er naast invullen van een tijdelijke rol als manager van de ambtelijke leiding meestal sprake van het inzetten van een verandering of een concreet resultaat dat in korte tijd behaald moet worden.
Activiteiten
- Inrichten van proces of organisatie op terrein van specifieke expertise
- Complexe interbestuurlijke vraagstukken
- Second opinion
- Validaties
- Evaluaties, waaronder wettelijke evaluaties
- Doorlichtingen/ bestuurlijke audit
- Analyses
- Waarnemend SG, DG, IG, bestuurder van een rijksdienst of zbo
- Procesbegeleiding maatschappelijke/strategische opgaven
- Kwartiermaker van een veranderopgave
- Begeleiden of aanjagen van proces
- Commissies
- Strategische werkgroepen
- Gateway reviews
- Dagvoorzitter
Praktisch
ABDTOPConsult is van en voor de (Rijks)overheid. Dit is terug te zien in de manier waarop opdrachten tot stand komen en uitgevoerd worden, en aan de resultaten inclusief aanbevelingen en handelingsperspectieven.
Bij een vraag van een departement is er eerst een ambtelijke intake met de secretaris van ABDTOPConsult, gevolgd door een bestuurlijke intake met de opdrachtgever en namens ABDTOPConsult de secretaris en de directeur of een consultant. In gezamenlijkheid wordt de opdracht geformuleerd, inclusief indicaties van aard en omvang, betrokken organisaties, en tijdspad. Hierin wordt ook eventuele inschakeling van derde partijen bij de opdracht, vastgelegd.
Bij de matching op opdrachten zoekt ABDTOPConsult naar aansluiting op specifieke kennisgebieden, en borgt dat er geen conflicterende belangen kunnen ontstaan. Een consultant van ABDTOPConsult zal nooit gematcht worden op een dossier waarin hij of zij eerder zelf besluiten heeft genomen.
Voor de uitvoering van adviesopdrachten wordt per opdracht doorgaans ondersteuning vanuit de eigen virtuele projectenpool of andere rijkspools georganiseerd. Vanwege de aard van de opdrachten biedt het gezamenlijk met een consultant uitvoeren van of het ondersteunen op een opdracht een bijzondere ontwikkelkans voor schaal 12 tot en met 16.
Met enige regelmaat wordt ondersteuning verzorgd vanuit de betrokken departementen, als inhoudelijke expertise noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht. Deze zogenoemde inhoudelijke secretariaten werken zonder last of ruggespraak van het betrokken departement, onder verantwoordelijkheid van de consultant. Op deze manier stimuleert en borgt de rijksoverheid de kennisontwikkeling en professionalisering van de eigen medewerkers.
ABDTOPConsult werkt op basis van jaarlijkse voorfinanciering door alle departementen. Ieder departement kan een beroep doen op de expertise van de consultants, afhankelijk van de beoordeling van directeur ABDTOPConsult. Voor de inzet van consultants op opdrachten worden dus geen facturen gestuurd.
ABDTOPConsult rapporteert over de opdrachtenportefeuille aan het SGO via de jaarlijkse managementrapportage. Eventuele kosten voor de inzet van ondersteuning (die niet van ABDTOPConsult is) of de inhuur van specifieke expertise worden doorberekend aan de opdrachtgever.
Afhankelijk van de aard van de opdracht maakt ABDTOPConsult op basis van de opdrachtformulering een plan van aanpak, met daarin de inzet van mensen van ABDTOPConsult, benodigde ondersteuning van departement(en), de voorgestelde (onderzoeks)methode en werkwijze, en de op te leveren producten in de tijd.
ABDTOPConsult rapporteert over de voortgang van individuele opdrachten aan de opdrachtgever. ABDTOPConsult organiseert meerdere momenten waarop aan de opdrachtgever gerapporteerd wordt over de voortgang van de opdracht. Daarnaast organiseert ABDTOPConsult ook een feitencheck en past hoor- en wederhoor toe. ABDTOPConsult borgt daarbij altijd de eigen onafhankelijkheid in werkwijze en oordeelsvorming.
ABDTOPConsult overhandigt het rapport of advies aan de opdrachtgever. Verantwoordelijkheid voor zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van adviesrapporten op grond van de Woo en artikel 68 Gw inclusief 28-dagentermijn, ligt bij de opdrachtgever. Na openbaarmaking door de opdrachtgever, publiceert ABDTOPConsult rapporten ook op de eigen website en neemt deze op in de jaarlijkse managementrapportage.